Lekcja matematyki dla 4 klasy na temat drzewa faktorów

Uczniowie tworzą drzewo czynnikowe z liczbami od 1 do 100.

Poziom klasy

Czwarta klasa

Czas trwania

Jedna godzina lekcyjna, czas trwania 45 minut

Materiały

  • tablica lub tablica suchościeralna
  • papier, na którym uczniowie mogą pisać
  • Jeśli wolisz bardziej artystyczny akcent, kopie z czterema kształtami wiecznie zielonych drzew na stronę

Kluczowe słownictwo

  • czynnik, mnożenie, liczba pierwsza, mnożenie, dzielenie.

Cele

Na tej lekcji uczniowie będą tworzyć drzewa czynnikowe.

Spełnione standardy

4.OA.4: Znajdowanie wszystkich par czynników dla liczb całkowitych w zakresie 1-100. Rozpoznaje, że liczba całkowita jest wielokrotnością każdego z jej czynników. Określa, czy dana liczba całkowita w zakresie 1-100 jest wielokrotnością danej liczby jednocyfrowej. Określanie, czy dana liczba całkowita w zakresie 1-100 jest pierwsza czy złożona.

Wprowadzenie do lekcji

Zdecyduj z wyprzedzeniem, czy chcesz wykonać to zadanie jako część zadania świątecznego czy nie. Jeśli wolisz nie łączyć tego z zimą i/lub okresem świątecznym, pomiń krok 3 i odniesienia do okresu świątecznego.

Procedura krok po kroku

  1. Omówienie celu lekcji - zidentyfikowanie wszystkich czynników liczby 24 i innych liczb z przedziału od 1 do 100.
  2. Zapoznaj uczniów z definicją czynnika. Dlaczego musimy znać czynniki danej liczby? W miarę jak uczniowie stają się starsi i muszą pracować z ułamkami o podobnych i niepodobnych mianownikach, współczynniki stają się coraz ważniejsze.
  3. Narysuj na górze tablicy prosty kształt wiecznie zielonego drzewa. Powiedz uczniom, że jednym z najlepszych sposobów na naukę o współczynnikach jest wykorzystanie kształtu drzewa.
  4. Rozpocznij od liczby 12 na szczycie drzewa. Zapytaj uczniów, jakie dwie liczby można pomnożyć razem, aby otrzymać liczbę 12. Na przykład, 3 i 4. Pod liczbą 12 wpisz 3 x 4. Powtórz uczniom, że znaleźli już dwa czynniki liczby 12.
  5. Teraz przeanalizujmy liczbę 3. Jakie są czynniki liczby 3? Jakie dwie liczby możemy pomnożyć razem, aby otrzymać 3? Uczniowie powinni wymyślić 3 i 1.
  6. Pokaż im na tablicy, że gdybyśmy zapisali czynniki 3 i 1, to kontynuowalibyśmy tę pracę w nieskończoność. Kiedy dojdziemy do liczby, której czynnikami są sama liczba i 1, mamy liczbę pierwszą i skończyliśmy jej faktoryzację. Zakreśl 3, abyś Ty i Twoi uczniowie wiedzieli, że skończyli.
Zwróć ich uwagę na liczbę 4. Jakie dwie liczby są czynnikami liczby 4? (Jeśli uczniowie zaproponują 4 i 1, przypomnij im, że nie używamy liczby i jako takiej. Czy są jakieś inne czynniki?) Poniżej liczby 4 zapisz 2 x 2. Zapytaj uczniów, czy są jakieś inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy liczbie 2. Uczniowie powinni się zgodzić, że te dwie liczby są "faktorowane" i powinny być zakreślone jako liczby pierwsze. Powtórz to samo z liczbą 20. Jeśli uczniowie wydają się pewni swoich umiejętności w zakresie faktoryzacji, poproś ich, aby podeszli do tablicy i zaznaczyli czynniki. Jeśli w klasie jest stosowne nawiązanie do Świąt Bożego Narodzenia, zapytaj uczniów, która liczba ich zdaniem ma więcej czynników - 24 (dla Wigilii) czy 25 (dla Dnia Bożego Narodzenia)? Przeprowadź konkurs na drzewo faktorów, w którym połowa klasy będzie faktorować liczbę 24, a druga połowa 25.

Praca domowa/ocena

Wyślij uczniów do domu z arkuszem pracy z drzewem lub czystą kartką papieru i następującymi liczbami do faktoryzacji:

  • 100
  • 99
  • 51
  • 40
  • 36

Ocena

Na koniec lekcji matematyki, daj uczniom krótki odcinek końcowy jako ocenę. Niech wyciągną pół kartki z zeszytu lub segregatora i obliczą liczbę 16. Zbierz je pod koniec lekcji i wykorzystaj je, aby ukierunkować swoje działania następnego dnia. Jeśli większość klasy poradzi sobie z faktoryzacją liczby 16, zapisz sobie, aby spotkać się z małą grupą, która ma z tym problemy. Jeśli wielu uczniów ma z tym problem, spróbuj zaproponować inne zadania dla uczniów, którzy rozumieją to pojęcie i powtórz lekcję dla większej grupy.

Zacytuj ten artykuł Format mla apa chicago Twój cytat Jones, Alexis. "Lekcja matematyki dla 4 klasy o drzewach czynnikowych." ThoughtCo, Aug. 4, 2021, thoughtco.com/factor-trees-lesson-plan-2312845. Jones, Alexis. (2021, 4 sierpnia). 4th Grade Math Lesson on Factor Trees. Retrieved from https://www.thoughtco.com/factor-trees-lesson-plan-2312845 Jones, Alexis. "4th Grade Math Lesson on Factor Trees." ThoughtCo. https://www.thoughtco.com/factor-trees-lesson-plan-2312845 (accessed September 9, 2021). kopia cytatu

Autor

Zespół tlumaczymyangielski.pl