Plan lekcji: Płaszczyzna współrzędnych

W tym scenariuszu lekcji, uczniowie zdefiniują układ współrzędnych i pary uporządkowane.

Klasa

5 klasa

Czas trwania

Jedna godzina lekcyjna lub około 60 minut

Materiały

  • duża przestrzeń - najlepiej sala gimnastyczna lub sala wielofunkcyjna, w razie potrzeby plac zabaw
  • taśma maskująca
  • marker

Kluczowe słownictwo

Prostopadła, równoległa, oś, osie, płaszczyzna współrzędnych, punkt, punkt przecięcia, para uporządkowana

Cele

Uczniowie stworzą płaszczyznę współrzędnych i zaczną badać pojęcie par uporządkowanych.

Spełnione standardy

5.G.1. Użycie pary prostopadłych linii liczbowych, zwanych osiami, w celu zdefiniowania układu współrzędnych, z punktem przecięcia linii (początkiem) ustawionym tak, aby pokrywał się z 0 na każdej linii oraz danym punktem na płaszczyźnie zlokalizowanym przy użyciu uporządkowanej pary liczb, zwanych jego współrzędnymi. Zrozumienie, że pierwsza liczba wskazuje, jak daleko należy się posunąć od początku w kierunku jednej osi, a druga liczba wskazuje, jak daleko należy się posunąć w kierunku drugiej osi, z konwencją, że nazwy dwóch osi i współrzędne odpowiadają sobie (np. oś x i współrzędna x, oś y i współrzędna y).

Wprowadzenie do lekcji

Określenie celu dydaktycznego dla uczniów: Zdefiniowanie płaszczyzny współrzędnych i par uporządkowanych. Można powiedzieć uczniom, że matematyka, której się dzisiaj nauczą, pomoże im odnieść sukces w gimnazjum i liceum, ponieważ będą z niej korzystać przez wiele lat!

Procedura krok po kroku

  1. Rozłóż dwa przecinające się kawałki taśmy. Punkt przecięcia to początek.
  2. Ustaw się na dole linii, którą nazwiemy linią pionową. Zdefiniuj ją jako oś Y i zapisz na taśmie w pobliżu miejsca przecięcia obu osi. Linia pozioma to oś X. Oznacz ją również. Powiedz uczniom, że będą mieli z tym więcej praktyki.
  3. Rozłóż kawałek taśmy równolegle do linii pionowej. W miejscu, gdzie przecina ona oś X, zaznacz cyfrę 1. Połóż kolejny kawałek taśmy równolegle do tej linii, a w miejscu, w którym przecina ona oś X, oznacz go cyfrą 2. W układaniu taśmy i oznaczaniu powinni pomagać uczniowie w parach, ponieważ pomoże im to w zrozumieniu pojęcia płaszczyzny współrzędnych.
  4. Kiedy dojdziesz do 9, poproś kilku ochotników o zrobienie kroków wzdłuż osi X. "Przejdź do czwórki na osi X." "Zrób krok do ósemki na osi X." Kiedy już to zrobisz, zapytaj uczniów, czy byłoby bardziej interesujące, gdyby mogli poruszać się nie tylko wzdłuż tej osi, ale również "w górę", lub ponad nią, w kierunku osi Y. W tym momencie prawdopodobnie będą już zmęczeni poruszaniem się tylko w jedną stronę, więc prawdopodobnie zgodzą się z Tobą.
Zacznijcie wykonywać tę samą procedurę, ale układając kawałki taśmy równolegle do osi X i oznaczając każdy z nich tak, jak w kroku 4. Powtórz krok #5 z uczniami wzdłuż osi Y. Teraz połączcie te dwie czynności. Powiedz uczniom, że zawsze, gdy poruszają się wzdłuż tych osi, najpierw powinni poruszać się wzdłuż osi X. Dlatego, gdy są proszeni o poruszanie się, powinni najpierw poruszać się wzdłuż osi X, a następnie osi Y. Jeśli na tablicy jest tablica, na której znajduje się nowa płaszczyzna współrzędnych, zapisz na niej uporządkowaną parę, taką jak (2, 3). Wybierz jednego ucznia, który przesunie się na pozycję 2, a następnie w górę o trzy linie na pozycję 3. Powtórz z innymi uczniami dla kolejnych trzech par uporządkowanych:
  • (4, 1)
  • (0, 5)
  • (7, 3)
Jeśli czas na to pozwala, poproś jednego lub dwóch uczniów, aby po cichu przesunęli się wzdłuż płaszczyzny współrzędnych, nad i do góry, a reszta klasy określiła parę uporządkowaną. Jeśli przesunęli się nad 4 i w górę o 8, to jaka jest para uporządkowana? (4, 8)

Praca domowa/ocena

Ta lekcja nie wymaga zadania domowego, ponieważ jest to sesja wprowadzająca z wykorzystaniem płaszczyzny współrzędnych, której nie można przenieść ani odtworzyć do użytku domowego.

Ocena

Gdy uczniowie ćwiczą przechodzenie do uporządkowanych par, notuj, kto potrafi to robić bez pomocy, a kto potrzebuje jeszcze pomocy w znalezieniu uporządkowanych par. Ćwiczymy z całą klasą, aż większość uczniów będzie to robić pewnie, a następnie możemy przejść do pracy z płaszczyzną współrzędnych na papierze i ołówku.

Zacytuj ten artykuł Format mla apa chicago Twój cytat Jones, Alexis. "Plan lekcji: Coordinate Plane." ThoughtCo, Aug. 4, 2021, thoughtco.com/coordinate-plane-lesson-plan-4009348. Jones, Alexis. (2021, 4 sierpnia). Lesson Plan: Coordinate Plane. Retrieved from https://www.thoughtco.com/coordinate-plane-lesson-plan-4009348 Jones, Alexis. "Lesson Plan: Coordinate Plane." ThoughtCo. https://www.thoughtco.com/coordinate-plane-lesson-plan-4009348 (accessed September 9, 2021). kopia cytatu

Autor

Zespół tlumaczymyangielski.pl