Dlaczego liderzy muszą ponownie przemyśleć swoją strategię komunikacyjną w świecie post-COVID19?

Ostatnie kilka miesięcy przyniosło pilne wyzwania dla liderów biznesu, którzy musieli nauczyć się jak skutecznie komunikować ze swoimi zespołami z odnowionym poczuciem celu i zaufania. W czasie kryzysu pracownicy zaczynają mieć wiele pytań, a ich szefowie zawsze zwracają się do firmy, do swoich menedżerów i ostatecznie do kierownictwa firmy.

To oczywiste, że przywódcy nie mają wszystkich odpowiedzi. Jednak w czasie burzy przywódcy, którzy odnieśli największy sukces, komunikują się jasno, autentycznie i często. Od przejścia do pracy zdalnej, po tworzenie kampanii reklamowych, wiele firm wysyła komunikat "Zależy nam", ale jaki jest cel tego komunikatu? Te czasy wymagają od naszych liderów innego sposobu myślenia, perspektywy, która jest szersza niż w firmie. Liderzy muszą myśleć o swoich decyzjach w złożonej i niepewnej przyszłości, gdzie czynniki egzogenne, takie jak pandemia, są równie destabilizujące jak problemy wewnętrzne. Liderzy, którzy mają szerokie pole widzenia i pozwalają na uwzględnienie w procesie decyzyjnym kilku różnych perspektyw, mają większe szanse na wyprzedzenie krzywej poprawy.

Według badań Boston Consulting Group złożoność, z jaką zmagają się decydenci, wzrosła w ciągu ostatnich 15 lat od 50% do 350%.

Słowa i czyny lidera mają duży wpływ na dobrobyt osób, którymi zarządza. Ważne jest, aby być widoczną twarzą i być w zasięgu ręki bardziej niż kiedykolwiek. Pracownicy, w niepewnych czasach, mają zwiększony poziom stresu i niepokoju, który może się pogłębić, jeśli poczują się pozostawieni w ciemności. Jako firma zajmująca się rozwojem treści i tłumaczeniami, gdy patrzymy kilka miesięcy wstecz na początek pandemii, byliśmy lepiej przygotowani niż inni ze względu na charakter naszej działalności. Większość naszej pracy była wykonywana zdalnie, jeszcze przed rozpoczęciem pandemii. Głównym celem biura Idei jest czuć się blisko siebie i mieć spotkania twarzą w twarz, ale większość z nas pracowała już w domu 1 lub 2 dni w tygodniu i nie było zbyt wiele, jeśli współpracownik poprosił o pracę w domu. Komunikacja w naszej branży jest dobrze obsługiwana zdalnie. Zatem, w obliczu niepewności, jakie są podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji?

Wiemy, że fundamentalną częścią jest stworzenie jasnych i otwartych kanałów komunikacji, aby słuchać i rozumieć wszystkich interesariuszy w organizacji oraz określić, co jest ważne i w jaki sposób jest to zgodne z celami Twojej firmy.

Bazując na naszych doświadczeniach, stworzyliśmy prostą listę kroków, które pozwolą na stworzenie możliwości wyjścia z komunikacji kryzysowej.

  1. Czy poświęciłeś chwilę na zastanowienie się nad tym, czego potrzebują Twoi pracownicy (pracownicy, partnerzy, dostawcy, kierownictwo, itp.)? Może kiedy to wszystko się zaczęło, potrzebowali poczucia wsparcia, informacji o tym, jak zachować bezpieczeństwo. Niemniej jednak, komunikacja musi teraz skupić się na tym, jak dostosować się do zmian, jak pomóc swoim ludziom zrozumieć wpływ tego kryzysu. Dostarczajcie wiadomości, których potrzebują, kiedy tego potrzebują.
  2. Przekazuj informacje jasno, prosto, często. Istotne jest, aby informować pracowników na każdym kroku o tym, co robisz i dlaczego to robisz. Upraszczając komunikaty, ułatwiasz ludziom przyswajanie najważniejszych informacji. Przeczytaj swoje wiadomości na głos kilku powiernikom i zapytaj ich, co słyszą, aby upewnić się, że Twoja wiadomość jest wystarczająco jasna.
    Jakie inne formy komunikacji możesz wykorzystać oprócz poczty elektronicznej, aby na bieżąco informować pracowników? Tworzenie strony w mediach społecznościowych tylko dla pracowników? Prowadzenie cotygodniowych spotkań? W Idea Translations, wraz z przejściem do pracy zdalnej, wykorzystaliśmy cotygodniowe poniedziałkowe poranne spotkanie Zoom jako okazję do poinformowania naszych zespołów o aktualnym stanie firmy, kluczowych sukcesach i możliwościach w ciągu ostatniego tygodnia oraz o tym, nad czym pracuje każdy zespół. Ponadto, jest to sposób na otwarcie drzwi dla naszych pracowników, aby dotrzeć do zespołu kierowniczego i wyrazić wszystko, przez co przechodzą, od osobistych trudności do wyzwań związanych z pracą, a także zadawać pytania.
  3. Zaufanie nigdy nie jest ważniejsze niż w kryzysie, GŁÓWNA TRANSPARENCJA. Bądź szczery co do tego, na czym stoimy, co jest znane i co jest nieznane. Podziel się własnymi odczuciami. W czasie kryzysu zwiększa się dokładność działań przywódców.
  4. Cel Twojej marki zostanie wystawiony na próbę, podniesie pozytywny. Ważne jest, aby podkreślić wspólną tożsamość społeczną i kulturę organizacji, a do tego dobrze jest tworzyć i dzielić się chwilami, podnosić na duchu i wzmacniać odporność. Mówcie o wszystkich zwycięstwach (nawet tych małych). Nie pozostawiaj dobrych działań pracowników bez oklasków. Pomagaj innym osiągnąć dobre samopoczucie, które może prowadzić do zmniejszenia stresu i niepokoju oraz lepszych wyników w zakresie produktywności. Utrzymuj motywację członków zespołu, przypominaj im o swoich podstawowych wartościach i o tym, jak mogą one pomóc Twojemu zespołowi w wykonywaniu świetnej pracy.
  5. Jak nadać sens temu, co się stało? Co twoja organizacja osiągnie w czasie tego kryzysu? Stworzyć jasną wizję, ważne jest, aby stworzyć przestrzeń, w której inni będą mogli ukształtować dla siebie sensowną historię.

Tak jak wiersz na początku, te złożone czasy mogą mieć różne znaczenia w zależności od tego, jakie było Twoje osobiste doświadczenie. Dlatego otwórz się na wiele interpretacji. To również minie, a odbudowując swoją organizację z emocjonalną świadomością zmian, nowymi ścieżkami tworzenia możliwości i podejmowania wyzwań z niepewnymi informacjami, utorujesz sobie drogę do długoterminowego rozwoju. Nawet w czasach kryzysu.

Autor

Zespół tlumaczymyangielski.pl