Jak agencje radzą sobie w czasie pandemii?
W związku z tym, że Covid-19 jest nadal obecny w naszym życiu, w firmie Comtec spędziliśmy ostatnio sporo czasu na refleksji nad dobrymi, złymi i na szczęście niezbyt brzydkimi wydarzeniami z ostatnich 10 miesięcy. Chociaż od marca nasze życie osobiste i zawodowe jest w stanie ciągłych zmian, nawet w najbardziej ponurych czasach możemy szukać dobrych stron.
Jak więc wykorzystać kryzys do maksimum? To pytanie zadajemy sobie i naszym przyjaciołom z agencji kreatywnych, którzy działają w bardzo podobny sposób jak my.
Pomimo tego, że żyjemy w tak burzliwych czasach, zarówno Comtec, jak i nasi klienci osiągnęli w tym roku bardzo wiele. Poprzez refleksję nad zmianami, jakie przyniósł rok 2020, mamy nadzieję nie tylko uczcić odporność naszych kolegów, ale także podzielić się lekcjami na przyszłość.
Operacja: praca z domu (WFH)
Zacznijmy od rzeczy oczywistych: więcej z nas niż kiedykolwiek pracuje w trybie WFH. Miało to bezpośredni wpływ na życie agencji. Teraz musimy radzić sobie ze zmianami operacyjnymi i zmianami kulturowymi. W Comtecu te pierwsze oznaczają, że stajemy się tak bardzo pozbawieni papieru, jak to tylko możliwe. Oznacza to, że wszystkie nasze cyfrowe notatki i dokumenty mogą być współdzielone i wykorzystywane bez względu na to, gdzie znajduje się zespół.
Sam King, Account Director w Jaywing, powiedział, że przejście na pracę zdalną było dla nich bezproblemowe. Ich zespół działa już w różnych lokalizacjach, więc technologia była już gotowa. Ale co z interakcjami? Chociaż "spotkań w trybie Zoom jest więcej niż spotkań fizycznych", uważa on, że zespół jest bardziej produktywny w ich trakcie. Ten pogląd podziela wiele osób, z którymi rozmawialiśmy. Zgodzili się oni, że choć WFH ma swoje minusy, to dzięki mniejszej ilości czynników rozpraszających, więcej pracy jest wykonywanej.
Rozbudzanie kreatywności
Z drugiej strony, kreatywność stała się większym wyzwaniem. Czy kiedykolwiek utknąłeś na jakimś pomyśle, a potem wpadłeś na kolegę przy ekspresie do kawy: powiedział coś genialnego, o czym nie pomyślałeś i ta-dah, problem rozwiązany. Tego właśnie brakowało Charliemu Inmanowi, dyrektorowi kreatywnemu w firmie Mother. Bez tych serendipotencjalnych momentów przy wodnym kieliszku, które prowadzą do pomysłów i działań, istnieje poczucie utraty kreatywności.
Lucy Almond i zespół z The&Partnership również zajęli się tym problemem. Aby z nim walczyć, zapraszają innych członków zespołu do udziału w spotkaniach z klientami, aby wnieść nową perspektywę. Świeże spojrzenie pomaga zespołowi znaleźć nowe pomysły i kreatywne rozwiązania. Nasz zespół w Comtec zawsze stosował to podejście, posiadając "tablice projektowe", w których członkowie zespołu mogli konsultować się i udzielać porad swoim kolegom podczas pracy nad złożonymi lub wysoko postawionymi projektami. W tym roku nadal jest to podstawowa część naszego podejścia, choć w wersji Zoom!
Gareth Westhead, szef działu cyfrowego w UPP, podzielił się z nami tym, jak jego zespół ma "myśl dnia". Każdy członek zespołu dzieli się swoją myślą na koniec codziennych spotkań - może ona dotyczyć wszystkiego, od Covida, Trumpa po F1 - aby wywołać dyskusję w grupie. Zostało to wprowadzone, aby zainspirować kreatywne myślenie i skłonić ludzi do rozważenia różnych perspektyw.
Utrzymywanie kultury firmy przy życiu
Jak utrzymać kulturę firmy, kiedy zespół jest osobno? Wszystkie agencje, z którymi rozmawialiśmy, zgodziły się, że kontakt jest niezbędny. Matt Laybourn, Digital Performance Director w TMW Unlimited & TMW Business, powiedział nam, że liderzy zespołów meldują się ze swoimi zespołami 3-4 razy dziennie. John Hudson, Dyrektor Operacyjny w Bray Leino, podzielił się z nami informacją, że stworzyli centrum "drop-in", dzięki któremu ludzie mogą przyjść do biura, oczywiście z zachowaniem wytycznych dotyczących dystansu społecznego. Oznacza to, że mogą oni uzyskać wsparcie i kontakt z ludźmi, kiedy tego potrzebują, co przyczynia się do dobrego samopoczucia zespołu.
Czy tego chcieliśmy czy nie, wielu z nas wzięło udział w przynajmniej jednym quizie w pubie Zoom w tym roku. W ten sposób wiele firm utrzymuje kulturę społeczną swoich organizacji przy życiu. W Comtec wprowadziliśmy cotygodniowe spotkania, aby dzielić się wiedzą i pozytywnymi wiadomościami. Ulegliśmy również wirtualnemu quizowi w pubie, a także organizujemy zespołowe pizzerie i używamy Slacka, aby pozostać w kontakcie.
Dla wielu osób, z którymi rozmawialiśmy, apetyt na bingo i quizy szybko się wyczerpał. Teraz, gdy wchodzimy w drugą blokadę, wydaje się, że najlepsze byłoby podejście hybrydowe. Wszyscy, z którymi rozmawialiśmy, mówili, że ważne jest, aby starać się utrzymać poczucie wspólnoty i bycia częścią szerszego zespołu, szczególnie jeśli są to nowe osoby. Ged Leigh, dyrektor regionalny w The Marketing Centre, sugeruje, że wewnętrzna komunikacja i komunikacja zewnętrzna są niezbędne do utrzymania kultury i produktywności w nienaruszonym stanie.
Mając to na uwadze, utrzymuj kanały komunikacyjne otwarte i może ogranicz quiz w pubie do jednego razu w miesiącu, aby uniknąć zmęczenia Zoomem. Albo, dlaczego nie urozmaicić sytuacji, organizując wirtualne robienie koktajli lub escape room?
Praca z klientami
W obliczu niepewności, zarządzanie zespołem wewnętrznym to tylko jedna z wielkich zmian, jakie zaszły w tym roku. Wielu z nas musiało również zmienić sposób świadczenia usług i interakcji z klientami.
Nieoficjalnym hasłem podczas tej pandemii dla wielu marek było "in it together" i wydaje się, że tak samo jest w przypadku agencji i ich klientów. Budżety klientów zostały poddane kontroli, więc nasze agencje pracowały bardziej otwarcie i wspólnie z markami, pomagając im doradzać, gdzie i w co inwestować. Dla osób pracujących w reklamie oznaczało to zmianę z out of home (billboardy i eventy) na in home i digital (telewizja i media społecznościowe).
Sarah Salter, szefowa działu innowacji w firmie Wavemaker z prawdziwą przyjemnością obserwuje innowacje będące odpowiedzią na pandemię. "Klienci ponownie koncentrują się na tym, co wydają i patrzą na to, jak mogą wykorzystać technologię, aby poprawić doświadczenia użytkowników". Dla jednego z takich klientów Wavemaker zastosował rozwiązania i filtry Augmented Reality, aby zaangażować publiczność przed i po koncertach.
W firmie Comtec nadal wprowadzamy innowacje technologiczne, ułatwiając klientom realizację projektów i przeglądów. Dostosowaliśmy również nasze usługi w zakresie tłumaczeń ustnych, oferując tłumaczenie symultaniczne (zdalne) za pośrednictwem aplikacji Zoom.
Kevin Doutzenberg z Krow East powiedział nam, że "w czasach przed pandemią, niektórzy klienci mogli być niezdecydowani co do testów A/B ze względów budżetowych lub czasowych, ale teraz je stosują, aby uzyskać lepsze i bardziej efektywne wyniki w dłuższej perspektywie".
Wpływ pandemii na pracę kreatywną nie dotyczył tylko tego, jak i gdzie jest ona dostarczana, ale również tego, co. Sam King powiedział nam, że muszą zwracać szczególną uwagę na ton i sposób przekazywania informacji. Marki chcą sprawiać wrażenie wspierających i unikać twardej sprzedaży. Trudność polega na tym, jak odświeżyć przekaz i ToV, aby wszystko było interesujące? W tym roku ściśle współpracowaliśmy z wieloma klientami naszych agencji, aby sprostać temu wyzwaniu. Wzrost zapotrzebowania na transkreację komunikacji marketingowej i reklamowej doprowadził do większego nacisku na rzeczywiste dostosowanie przekazu do kampanii międzynarodowych. Kluczowe było zachowanie ducha marki, ale również zapewnienie, że kampanie będą miały rzeczywisty wpływ na lokalnych odbiorców. W świetle tego rosnącego trendu przeprowadziliśmy niedawno webinarium - Kreatywność w tłumaczeniu: The process behind Transcreation - aby podzielić się naszymi najważniejszymi wskazówkami i poradami.
Przyszłość należy do nas
W 2022 r. można odnieść wrażenie, że nie ma tygodnia, by ktoś nie wypowiedział słowa "niepewny". Choć możemy nie wiedzieć, co nas czeka, wiemy, że jesteśmy pomysłowi i odporni. Jeśli skorzystamy z lekcji udzielonych nam przez naszych kolegów i koleżanki, będziemy się nadal dostosowywać i znajdować kreatywne rozwiązania, nie będziemy po prostu stąpać po wodzie, ale będziemy płynąć na fali.
Nasze najważniejsze wnioski to:
- Nadmierna komunikacja. Bądź w kontakcie ze swoimi zespołami i pomóż im pozostać w kontakcie.
- Nie przesadzaj z masowymi spotkaniami wideo na portalach społecznościowych. Postaw na hybrydę mniejszych spotkań przy kawie i wirtualnych "wpadek", wraz z okazjonalnym quizem w pubie.
- Zmieszaj to. Dodaj świeży zestaw oczu do zdalnych sesji burzy mózgów. Wzbudzisz w ten sposób nowe pomysły i sprawisz, że członkowie zespołu będą się mieszać poza projektami.
- Dodaj wartość. Pomóż klientom w ponownym oszacowaniu ich wyników. Podpowiedz im, co powinni powiedzieć i gdzie powinni to powiedzieć. Docenią Twoją wiedzę bardziej niż kiedykolwiek w tych dziwnych czasach.
- Bądź pomysłowy. Niezależnie od tego, czy chodzi o wymyślanie zajęć integracyjnych, czy testowanie nowych pomysłów dla klientów. Wykorzystaj ten niepewny czas, aby spróbować czegoś nowego.
Dziękujemy wszystkim, którzy odezwali się do nas i podzielili się swoimi doświadczeniami z życia agencji w czasach pandemii. Jeśli pracują Państwo z międzynarodowymi klientami i uważają, że tłumaczenie mogłoby im pomóc w nawiązaniu kontaktu z różnymi rynkami w tym czasie, prosimy o kontakt. Więcej na: http://lingua-projekt.pl